۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۶۱۳۵۹۳
آیت الله مدرسی یزدی:

تصمیمات شورای نگهبان قائم به فرد نیست | تحت تأثیر فشارها قرار نمی گیریم

تصمیمات شورای نگهبان قائم به فرد نیست | تحت تأثیر فشارها قرار نمی گیریم
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه تصمیمات این شورا قائم به فرد نیست، گفت: اینکه بگویند تصمیمات را فقط یک یا دو نفر می گیرد یک اتهام بی اساس است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با شرح روند گردش کار در شورای نگهبان گفت: کیفیت بررسی در شورای نگهبان در مقایسه با لوایح و طرح هایی که به این شورا ارسال می شود اینگونه است که مجلس پس از تصویب لایحه یا طرح، آن را به شورای نگهبان ارسال می کند و ابتدا گروه های این شورا پیش از طرح آن در صحن شورا ، آن را از نظر حقوقی و فقهی بررسی می کنند.

آیت الله مدرسی یزدی با اشاره به اینکه مجمع فقهی و پژوهشگاه شورای نگهبان دو بازوی پشتیبانی و مشورتی این شورا هستند، افزود: گروه فقهی متشکل از استادان، فقها و مجتهدان برجسته، در جلسات متعدد و با تعمق و بررسی های فراوان و تضارب آرا، موضوع را بررسی و نظر نهایی خود را به شورا ارسال و پژوهشگاه شورای نگهبان هم که متشکل از حقوقدانان برجسته است، مسائل را بررسی می کنند.

وی تصریح کرد: نظر مشورتی این دو گروه به اعضای شورای نگهبان ارائه می شود و این اعضا در جلسه رسمی با تعمق و تدبر، متن قانون را کلمه به کلمه بررسی و سپس رأی گیری و آن را تأیید یا رد می کنند. 

آیت الله مدرسی یزدی با اشاره به اینکه همه جلسات شورای نگهبان به صورت صوتی و تصویری ضبط و پیاده می شود، گفت: در آینده می توان از مسائل مطرح شده در این جلسات به عنوان ذخیره علمی استفاده کرد.

تصمیمات در شورای نگهبان قائم به فرد نیست 
آیت الله مدرسی یزدی افزود: اینکه در شورای نگهبان تصمیمات را فقط یک یا دو نفر از اعضا می گیرند یک اتهام بی اساس است چرا که تصمیمات با رأی گیری از همه اعضا اتخاذ می شود و در نهایت اگر ابهامی در رأی گیری پدید آید باز بر سر آن ابهام هم رأی گیری می شود. 

وی گفت: بر همه ما آشکار است اعضای پیشین و فعلی شورای نگهبان کسانی نیستند که تحت تأثیر فشارها و رایزنی های غیرمسؤولانه، نظرشان تغییر کند.

محمد قمین
ارسال نظرات